Det här är Destination Österlen. » Österlen
Nu cyklar vi och badar på en av Österlens fina stränder

Det här är Destination Österlen.

Destination Österlen är ett bolag med kreativa österlenälskande kommunikatörer över hela Österlen. Vi vill att fler resenärer ska få upptäcka Österlen, stanna längre, och göra fler aktiviteter under resan. Vi ska bidra till att Österlen och besöksnäringens företag växer långsiktigt.

Vi vill att fler ska få uppleva vårt fantastiska Österlen och vi berättar om österlenska upplevelser och österlensk livsstil för nyfikna och resglada människor i hela Sverige. Det är vi som har det officiella uppdraget att marknadsföra Österlen som destination så att Österlen får större intäkter.

Från Sveriges alla hörn reser människor hit för att upptäcka vår natur, våra städer och vår kultur. Svenska turister gillar det öppna, innovativa och gästvänliga, det genuina och österleningarnas omtanke om sin omgivning.

Samarbetet med Österlens företag och föreningar är vår livsnerv och tillsammans tar vi Österlen närmare Sverige. Uppdraget har vi gett oss själva, tillsammans med det österlenska näringslivet.

Vad vi på Destination Österlen gör

Fler besökare och längre vistelser ger affärsmöjligheter för den österlenska besöksnäringen, ökad tillväxt och fler jobb på hela Österlen. Varje år gör vi marknadsföringskampanjer, ser till att Österlen syns i sociala mediekanaler, samarbetar med researrangörer och inspirerar nationella medier att bevaka Österlen som resmål. Vi följer upp effekten genom att mäta exempelvis räckvidd, engagemang och preferens för Österlen.

För att få fler svenska turister att få upp ögonen för Österlen, stanna längre och upptäcka mer har vi två perspektiv. Dels att stärka varumärket Österlen och dels att marknadsföra Österlenska destinationer och upplevelser så att människor vill boka en resa hit.

Vi jobbar för besöksnäringen och näringslivet på Österlen.

Marknadsföringen av Österlen görs i nära samarbete med företag och organisationer i besöksnäringen och andra branscher och lyfter fram Österlens styrkor och besöksnäringens upplevelser över hela Österlen.
Österlen tjänar på nationell turism

Fler svenska besökare på hotell och andra boendeformer, på restauranger och caféer, i temaparker och butiker och fler som ägnar sig åt upplevelser i naturen ger högre intäkter och ökad sysselsättning på hela Österlen.

Österlen har stor potential

Hundratusentals människor i Sverige är nyfikna på att resa till Österlen på semester. Det finns stora grupper av resenärer med Österlendrömmar i Stockholm och Göteborg, men även i Halland, Jönköping och Kalmar län. På närmarknaderna Skåne och Öresundsregionen vill man hela tiden upptäcka nya pärlor och upplevelser över stora delar av Österlen, och tillväxtmarknaden Danmark har börjat hitta till Skåne i allt större utsträckning.

Scroll to Top