Nivå | Turismorganisation | Mål |
---|---|---|
Nationellt | Visit Sweden | Att marknadsföra Sverige på den internationella marknaden. |
Regionalt | Visit Skåne (fd Tourism in Skåne) | Att marknadsföra regionen (Skåne) på den internationella marknaden. |
Lokalt, kommunalt | Visit Ystad/Österlen, Tomelilla*, Visit Ystad | Att marknadsföra kommunen (i detta fall Simrishamn/Ystad) på den internationella marknaden. |
* Tomelilla kommun deltar inte aktivt i samarbetet med övriga kommuner idag.
Fördelar
Nackdelar
* Målsättning = maj + september 50%, juni + augusti 70%, juli 100%.
Minskad beläggning på boendeanläggningarna, svagast i augusti:
*Dessutom sänkte hotell/B&B sina priser i snitt med ca 25% + la ut fler rum hos OTAer (läs Booking.com/Hotels.com) för att rädda beläggningsprocenten.
De flesta kommuner i Sverige gör och har gjort fel i årtionden. Kommunerna leder oftast turistverksamheten. Pengarna går till mottagandedelen (turistbyråverksamheten) istället för att driva trafik till orten. Den lilla del av budgeten som går till marknadsföring går till utlandet.
Denna insikt fanns både hos branschen och i kommunerna i Ystad/Österlen redan 2012. Branschen och kommunerna(!) bildade gemensamt en ekonomisk förening vars syfte var att etablera ett branschlett Destinationsbolag.
Bolaget bildades de facto och Sparbanken Syds stiftelse gick in med 1 miljon kronor. Dessvärre styrdes upphandlingsunderlaget av Tourism in Skåne AB där alla marknadsaktiviteter skulle riktas mot … utlandet. Därför kunde Destinationsbolaget inte ens svara på upphandlingen. Konsekvens: Destinationsbolaget avvecklades innan det ens hade börjat och miljonen gick åter till Sparbanken Syd.
Österlens Besöks- och upplevelsenäring Ekonomisk Förening
Medlemsorganisation. Den förenade kraften där alla parter är representerade. Ledd av branschen, sätter mål och planer på kort- och lång sikt, söker bidrag. Styr marknadsfunktionen, dvs österlen.se. Branschen representeras i styrelsen av Pontus Hansson Cederberg från Brösarp Gästgifveri och Ola Ambuhm från Fritid Österlen/Campingnäringen. Styret kompletteras av Morgan Ristmägi, Salana och Frans Mårtensson, HKM, från fastighetsägarna/sektor infrastruktur,
Ordförande i styrelsen är Klaas van Ommeren, som har bakgrund som VD för ett destinationsbolag, marknadsdirektör i ett färjerederi, flera hotell och ett resortbolag(7 (app)-hotell och ett skidcenter). Han har varit konsult inom besöksnäringen – i eget företag och som anställd VD(Nationalt Senter for Bygdeturisme/Rural tourism i Norge). Österlen är den sjätte turistdestination han nu arbetar med. Är nu delägare av Lunkaberg Bed & Breakfast i Gislöv.
Destination Österlen AB = österlen.se
Fördel: (Nästan) ingen annan turistorganisation satsar på svenska marknaden => enklare att nå ut då alla andra fortfarande leker Följa John och marknadsför sig utomlands.
Nr. | Intressent | Positiva effekter |
---|---|---|
1 | Boendesektorn Restaurangnäring Besöksattraktioner | Påverkas direkt av marknadsföringen som görs för att locka fler turister. Fler gäster, ökad omsättning. |
2 | Handelsnäringen | Turister och fritidshusägare står för 1/3 av all omsättning i handeln i Simrishamn! |
3 | Bygg/hantverksnäringen | Utan fritidshusägare hade väldigt få av företagen klarat sig. |
4 | Infrastrukturfunktioner | Turism ger förutsättning för livskraft på Österlen. |
5 | Kommunerna | Livskraftiga företag, arbetstillfällen. Dessutom: turisterna är de som blir fritidshusägare/kommuninvänare. Inflyttning = fler skattebetalare. |
Om vi gör det lokalt och tillsammans => Hållbart. Och kunskap stannar kvar i bygden.
Nr. | Intressent | Positiva effekter |
---|---|---|
1 | Boendesektorn | Turister (och affärsresenärer) |
2 | Restaurangnäringen | Turister, fritidshusägare, dagsbesökare |
3 | Besöksattraktioner | Turister, fritidshusägare, dagsbesökare |
4 | Handelsnäringen | Turister, fritidshusägare, dagsbesökare |
5 | Bygg/hantverksnäringen | Fritidshusägare |
6 | Infrastrukturfunktioner | Fritidshusägare, turister |
5 av 6 intressentgrupper har fritidshusägarna som viktig målgrupp – men ingen marknadskanal för påverka dem annat än sociala medier!
Simrishamn (2022)
Boendetyp | Simrishamn | % |
---|---|---|
Camping | 128 101 | 12 |
Hotell / B&B | 108 043 | 10 |
Vandrarhem / Stugby | 20 572 | 2 |
Fritidshus | 811 776 | 74 |
Släkt / Vänner | 22 500 | 2 |
TOTALT | 1 090 992 | 100 |
Kategori | Gästnätter | Per dygn | Års-belopp* | Totalt |
---|---|---|---|---|
Camping | 128 101 | 250 | 32 025 250 | |
Hotell inkl B&B | 108 043 | 250 | 27 010 760 | |
Vandrarhem / Stugby | 20 572 | 200 | 4 114 400 | |
Fritidshus** | 811 776 | 90 000 | 410 720 000 | |
Släkt / Vänner | 22 500 | 200 | 4 500 000 | |
TOTALT | 1 090 992 | 478 370 400 | ||
Fritidsboende Tomelilla / Ystad** | 15 000 000 | |||
TOTALT: Turistomsättning Simrishamn | 493 370 000 |
* Årsbelopp är baserat på undersökningar i Norge där varje fritidshus spenderar 99 000–112 000/år.
** 4832 fritidsboende x 3,5 personer x 48 dygn = 811 776 gästnätter.
Destinationsbolaget utvecklar ett verktyg för intressenterna så att de kan nå och påverka fritidshusägarna aktivt 3–4 gånger/år.
Dokumentera för kommunen hur viktiga fritidshusägarna är för ekonomin i det lokala näringslivet. Detta göres genom en enkel undersökning där fritidshusägarna får svara på frågor om hur de spenderar pengar i kommunen.
Kategori | År 1 | År 2 | År 3 |
---|---|---|---|
Övernattning | 400 000 | 400 000 | 400 000 |
Besöksattraktioner | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Restaurang & Servering | 150 000 | 150 000 | 150 000 |
Handelsnäring, butiker | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Bygg och hantverkare | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
Infrastruktur inkl bank | 1 500 000 | 700 000 | 700 000 |
Totalt privata sektorn | 2 850 000 | 2 050 000 | 2 050 000 |
Tomelilla kommun | 200 000 | 300 000 | 300 000 |
Simrishamns kommun | 700 000 | 1 800 000 | 1 800 000 |
Totalt kommunerna | 900 000 | 2 100 000 | 2 100 000 |
TOTALT | 3 750 000 | 4 150 000 | 4 150 000 |
Kategori | År 1 | År 2 | År 3 |
---|---|---|---|
Övernattning | 400 000 | 400 000 | 400 000 |
Besöksattraktioner | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Restaurang & Servering | 150 000 | 150 000 | 150 000 |
Handelsnäring, butiker | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Bygg och hantverkare | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
Infrastruktur inkl bank | 1 500 000 | 700 000 | 700 000 |
Totalt privata sektorn | 2 850 000 | 2 050 000 | 2 050 000 |
Tomelilla kommun | 200 000 | 300 000 | 300 000 |
Simrishamns kommun | 700 000 | 1 800 000 | 1 800 000 |
TOTALT | 3 750 000 | 4 150 000 | 4 150 000 |
Tillväxtverket | 3 750 000 | 4 150 000 | 4 150 000 |
TOTAL FINANSIERING | 7 500 000 | 8 300 000 | 8 300 000 |
Ekonomisk hållbarhet
Ökad marknadsföring ska ge bättre ekonomi och värna om arbetstillfällena.
Miljömässig hållbarhet
Vi initierar en masterplan för hållbar turismutveckling vid Stenshuvud Nationalpark och stränderna inkl en besöksstrategi (nytt i Sverige).
Social hållbarhet
Vi ska inte bara samla branschen, utan även övriga näringslivet och kommunerna, för att säkra att vi satsar hållbart och långsiktigt
Kulturell hållbarhet
En samlad satsning på kultur- och kulturevenemang är viktig för destinationen, besöksnåringen och lokalbefolkningen.
Nr. | Aktivitet | Datum |
---|---|---|
1 | Möte med Styrelseordf. Sparbanken Syd | 10-20 nov |
2 | Möte styrelsen Simrishamns Köpmannaförening | 29 nov |
3 | Stadgar ek. förening + samarbetsavtal österlen.se | 30 nov |
4 | Möten nyckelpersoner bransch + näringsliv + kommuner | nov-dec |
5 | Bildande Ekonomisk förening + undertecknande samarbetsavtal | 7 dec |
6 | Möte Sparbanken Syds stiftelse | 13 dec |
7 | Möte med VD Österlens Kraft | 14 dec |
8 | Införsäljningsmaterial till kommersiella intressenter på plats | 20 dec |
9 | Initialt möte med Politiker | 15 jan |
10 | Initialt möte med Tillväxtverket | 15-30 jan |
11 | Distribution införsäljningsverktyg intressenter | 01 feb |
12 | Pressträff lansering | 07 feb |
13 | Inbetalning från infrastruktur | 10 feb |
14 | Informationsmöten intressenter | 15-29 feb |
15 | Inbetalning intressenter | från 15 feb |
16 | Start vårkampanj Österlen | från 15 feb |
Strategi 1: Kortsiktigt
Strategi 2: Långsiktigt och BY THE BOOK
Mål: Beskrivning av vad vi vill uppnå de närmaste 5 åren
Roll: Beskrivning hur, och med vilka verktyg, vi ska arbeta för att uppnå definierad framtidsbild
Handlingsplan: Beskrivning av alla åtgärder som ska genomföras för att kunna agera i linje med vår definierade roll.
Med denna strategi förankrar vi underlaget för en Masterplan med besöksstrategi.
Steg 1
Stöd från stora aktörer som är med att skapa ramarna eller infrastrukturen för destinationsmarknadsföringen.
Steg 2
Informella – fysiska – möten med Tillväxtverket
Steg 3
Informellt ställningstagande/klarsignal från politikerna
Steg 4
Införsäljning till näringsaktörerna på Österlen
Utmaningarna
Vi tror att vi har näringslivet och Sparbanken Syd med oss och ska efter detta till kommunerna. Vi vill diskutera och främja en ansökan till Tillväxtverket. Ett nationellt pilotprojekt inklusive besöksstrategi för hållbar utveckling – där näringslivet, branschen och kommunerna står samlade bakom projektet.
Destination Österlen AB – österlen.se
Christian Esbjörnsson, 070-874 82 60
christian@osterlen.se
Peter Carlsson, 070-843 25 11
info@peter.se
Österlens Besöks- och upplevelsenäring Ekonomisk Förening – ÖBEF
Klaas van Ommeren
0793-037590
klaas.ommeren@lunkaberg.se