För Österlen.
Tillsammans.

Nysatsning på Destination Österlen 
- med Simrishamn som huvudstad!

Hur är Turismen i Sverige organiserad idag?

NivåTurismorganisationMål
NationelltVisit SwedenAtt marknadsföra Sverige på den internationella marknaden.
RegionaltVisit Skåne (fd Tourism in Skåne)Att marknadsföra regionen (Skåne) på den internationella marknaden.
Lokalt, kommunaltVisit Ystad/Österlen, Tomelilla*, Visit YstadAtt marknadsföra kommunen (i detta fall Simrishamn/Ystad) på den internationella marknaden.

* Tomelilla kommun deltar inte aktivt i samarbetet med övriga kommuner idag.

Hur fungerar dagens organisation på Österlen?

Fördelar

  • Effektivt sätt att växla upp pengar för marknadsföring utomlands.
  • Enkelt. Man skickar över en summa (ca. 50.000:-) till Visit Skåne som bestämmer hur dessa pengar ska användas.

Nackdelar

  • Ingen satsning på svenska marknaden –  89% av turisterna på Österlen kom från Sverige sommaren 2023.
  • Man äger inte beslutanderätten gällande hur kampanjerna utformas i våra närmarknader.
  • De flesta utländska turisterna hamnar i angränsande storstäder. Österlen alltför okänt och alltför långt bort från turistströmmarna.
  • Namnet Österlen används inte i marknadsföringen när Visit Skåne/Visit YstadÖsterlen marknadsför vår region utomlands! Det har bland annat fått som konsekvens att vi förlorat drygt 20 år på att bygga upp varumärket Österlen på den danska marknaden. Öresundsbron har velat använda Österlen i sin marknadsföring ända sedan bron öppnade 2000!

Hur går det för Österlen?

  • Nedåt. Började redan i perioden 2015-2019.
  • Kort säsong: för låg beläggningsgrad under påskveckorna, samt i maj, juni, augusti och september.
  • Utvecklingspotential för att komma på normalnivå* låg sommaren 2023 på 81 000 gästnätter sommarhalvåret 2023, med Ystad inräknat: mer än 110.000 gästnätter.
  • Uppsving under pandemiåren. 2023 tillbaka till 2019-års nivå.

* Målsättning = maj + september 50%, juni + augusti 70%, juli 100%.

Säsongen 2023 - Simrishamn

25–30% nedgång för restaurangerna

Minskad beläggning på boendeanläggningarna, svagast i augusti:

  • minus 10% på camping
  • minus 21,6% på svenska campingturister
  • minus 8% på hotell/B&B*

*Dessutom sänkte hotell/B&B sina priser i snitt med ca 25% + la ut fler rum hos OTAer (läs Booking.com/Hotels.com) för att rädda beläggningsprocenten.

Vad är det som är fel?

Pengarna går till mottagandedelen och utlandet.

De flesta kommuner i Sverige gör och har gjort fel i årtionden. Kommunerna leder oftast turistverksamheten. Pengarna går till mottagandedelen (turistbyråverksamheten) istället för att driva trafik till orten. Den lilla del av budgeten som går till marknadsföring går till utlandet.

Denna insikt fanns både hos branschen och i kommunerna i Ystad/Österlen redan 2012. Branschen och kommunerna(!) bildade gemensamt en ekonomisk förening vars syfte var att etablera ett branschlett Destinationsbolag.

Bolaget bildades de facto och Sparbanken Syds stiftelse gick in med 1 miljon kronor. Dessvärre styrdes upphandlingsunderlaget av Tourism in Skåne AB där alla marknadsaktiviteter skulle riktas mot … utlandet. Därför kunde Destinationsbolaget inte ens svara på upphandlingen. Konsekvens: Destinationsbolaget avvecklades innan det ens hade börjat och miljonen gick åter till Sparbanken Syd.

Lösningen – inte rocket science

Gör om. Gör rätt!

  • Satsa på att dra gästerna TILL Österlen!
  • Låt kommunerna sköta mottagandedelen.
  • Branschen ska leda utvecklingen.
  • Alla ska vara med och bidra – Visa varför!
  • Skapa en organisation där alla är med: branschen, näringslivet och kommunerna!
  • Organisationsform: ekonomisk förening. Demokratiskt, där alla medlemmar kan få sin röst hörd. Bäst för att kvalificera sig för bidrag.
  • Bygg upp en marknadsfunktion för att nå ut – samarbetsavtal med österlen.se.
  • Satsa på Sverige och närmarknader.
  • Marknadsbudget ska vara på plats. Tydliga mål.
  • Österlen ska vara bäst digitalt, med fokus på marknad/sälj/aktiviteter.
  • Mät, utvärdera och analysera Österlen.se och dess digitala verksamhet kontinuerligt med hjälp av fåtal noga utvalda KPI:er
  • Maximera sommarhalvåret.
  • Skapa nya säsonger. Exempel: “Bad weather report” till surfare under vintertid.
  • 5 myror är fler än 4 elefanter. Många små lokala aktörer men STORA tillsammans!
  • Översätta all information till 4 språk med fokus på närmarknader– svenska, danska, tyska, engelska.

Varför har vi valt att organisera oss så här?

Österlens Besöks- och upplevelsenäring Ekonomisk Förening

Medlemsorganisation. Den förenade kraften där alla parter är representerade. Ledd av branschen, sätter mål och planer på kort- och lång sikt, söker bidrag. Styr marknadsfunktionen, dvs österlen.se. Branschen representeras i styrelsen av Pontus Hansson Cederberg från Brösarp Gästgifveri och Ola Ambuhm från Fritid Österlen/Campingnäringen. Styret kompletteras av Morgan Ristmägi, Salana och Frans Mårtensson, HKM, från fastighetsägarna/sektor infrastruktur,

Ordförande i styrelsen är Klaas van Ommeren, som har bakgrund som VD för ett destinationsbolag, marknadsdirektör i ett färjerederi, flera hotell och ett resortbolag(7 (app)-hotell och ett skidcenter). Han har varit konsult inom besöksnäringen – i eget företag och som anställd VD(Nationalt Senter for Bygdeturisme/Rural tourism i Norge). Österlen är den sjätte turistdestination han nu arbetar med.  Är nu delägare av Lunkaberg Bed & Breakfast i Gislöv.

 

Destination Österlen AB = österlen.se

  • Etablerad aktör som med ingen budget byggt upp Österlen till en av landets mest välbesökta destinationer på internet i Sverige
  • Ingen startsträcka då webbplatsen redan idag drar 600.000 besökare/år.
  • Genomsnittsbesökarna spenderar 2 min 22 sekunder på webbplatsen.
  • 26.500 följare på instagram, med en växande skara följare på andra SoMe-kanaler.
  • Erbjuder direktbokning av boende/aktiviteter direkt via österlen.se.
  • Rätt kompetens och lokalt förankrade.
  • Christian Esbjörnsson, Kivik/Simrisham, högskoleutbildad inom Turism. Flerårig arbetslivserfarenhet från olika internationella Turistbyårer, bl a 3 års som marknadschef för Holländska Turistbyrån i Norden. Driver hotell- och restaurangrörelse i Simrishamn sedan 2003.
  • Peter Carlsson, Simrishamn, filmare/fotograf baserad i Simrishamn. Mannen bakom i stort sett samtliga reportage från Österlen i livstilsmagasin de senaste 25 åren, bl a Elle Decoration, Residence, Lantliv, Gods & Gårdar. Jobbat med Tareq Taylor, Tina Nordström, Daniel Berlin för att nämna några. www.peter.se
  • Noak Karlsson, Simrishamnspåg, Spindeln i nätet för österlen.se sedan 2017. Brett kontaktnät, utbildad inom webbutveckling.
  • Lars Rabe, nestorn. Från Malmös hetaste reklambyårer styrdes kosan till Österlen. Borrbybo sedan länge. Gjort fler webbplatser än någon annan på Österlen.
  • Ett av landets största arkiv med bilder/filmer från Österlen.

Vad vinner vi?

Fördel: (Nästan) ingen annan turistorganisation satsar på svenska marknaden => enklare att nå ut då alla andra fortfarande leker Följa John och marknadsför sig utomlands.

Nr.IntressentPositiva effekter
1Boendesektorn Restaurangnäring BesöksattraktionerPåverkas direkt av marknadsföringen som görs för att locka fler turister. Fler gäster, ökad omsättning.
2HandelsnäringenTurister och fritidshusägare står för 1/3 av all omsättning i handeln i Simrishamn!
3Bygg/hantverksnäringenUtan fritidshusägare hade väldigt få av företagen klarat sig.
4InfrastrukturfunktionerTurism ger förutsättning för livskraft på Österlen.
5KommunernaLivskraftiga företag, arbetstillfällen. Dessutom: turisterna är de som blir fritidshusägare/kommuninvänare. Inflyttning = fler skattebetalare.

Om vi gör det lokalt och tillsammans => Hållbart. Och kunskap stannar kvar i bygden.

Aktörer och målgrupper

Nr.IntressentPositiva effekter
1BoendesektornTurister (och affärsresenärer)
2RestaurangnäringenTurister, fritidshusägare, dagsbesökare
3BesöksattraktionerTurister, fritidshusägare, dagsbesökare
4HandelsnäringenTurister, fritidshusägare, dagsbesökare
5Bygg/hantverksnäringenFritidshusägare
6InfrastrukturfunktionerFritidshusägare, turister

5 av 6 intressentgrupper har fritidshusägarna som viktig målgrupp – men ingen marknadskanal för påverka dem annat än sociala medier!

Hur får vi med oss alla aktörer som inte ser sig som turistföretag?

Visa hur viktig turismen är för deras verksamhet. Gemensam nämnare: Fritidshusägarna!

Antal gästnätter per boendetyp

Simrishamn (2022)

BoendetypSimrishamn%
Camping128 10112
Hotell / B&B108 04310
Vandrarhem / Stugby20 5722
Fritidshus811 77674
Släkt / Vänner22 5002
TOTALT1 090 992100

Antalet gästnätter i fritidshus är mer än 3 gånger större än den kommersiella trafiken!

Turismintäkter Simrishamns kommun

KategoriGästnätterPer dygnÅrs-belopp*Totalt
Camping128 10125032 025 250
Hotell inkl B&B108 04325027 010 760
Vandrarhem / Stugby20 5722004 114 400
Fritidshus**811 77690 000410 720 000
Släkt / Vänner22 5002004 500 000
TOTALT1 090 992478 370 400
Fritidsboende Tomelilla / Ystad**15 000 000
TOTALT: Turistomsättning Simrishamn493 370 000

* Årsbelopp är baserat på undersökningar i Norge där varje fritidshus spenderar 99 000–112 000/år.
** 4832 fritidsboende x 3,5 personer x 48 dygn = 811 776 gästnätter.

Handelsomsättningen i Simrishamn är 1,44 miljarder. Intäkterna från turisterna står för drygt 1/3 av all handelsomsättning!

Nycklarna till att nå fritidshusägarna

Destinationsbolaget utvecklar ett verktyg för intressenterna så att de kan nå och påverka fritidshusägarna aktivt 3–4 gånger/år.

Dokumentera för kommunen hur viktiga fritidshusägarna är för ekonomin i det lokala näringslivet. Detta göres genom en enkel undersökning där fritidshusägarna får svara på frågor om hur de spenderar pengar i kommunen.

DENNA MARKNADSDATABAS KOMMER VARA GULD VÄRD!

Alla kan vara med på att satsa på ett aktivt Destinationsbolag!

HUVUDFOKUS

  1. Put Österlen on the map
  2. Utveckling av varumärke
  3. Bokning, försäljning, marknadsföring
  4. Göra Österlen till den mest besökta svenska destinationen på internet

Budget år 1–3

ca 350–400 företag primärt Simrishamn och Tomelilla

KategoriÅr 1År 2År 3
Övernattning400 000400 000400 000
Besöksattraktioner300 000300 000300 000
Restaurang & Servering150 000150 000150 000
Handelsnäring, butiker300 000300 000300 000
Bygg och hantverkare200 000200 000200 000
Infrastruktur inkl bank1 500 000700 000700 000
Totalt privata sektorn2 850 0002 050 0002 050 000
Tomelilla kommun200 000300 000300 000
Simrishamns kommun700 0001 800 0001 800 000
Totalt kommunerna900 0002 100 0002 100 000
TOTALT3 750 0004 150 0004 150 000

Och med positivt svar från
 Tillväxtverket

KategoriÅr 1År 2År 3
Övernattning400 000400 000400 000
Besöksattraktioner300 000300 000300 000
Restaurang & Servering150 000150 000150 000
Handelsnäring, butiker300 000300 000300 000
Bygg och hantverkare200 000200 000200 000
Infrastruktur inkl bank1 500 000700 000700 000
Totalt privata sektorn2 850 0002 050 0002 050 000
Tomelilla kommun200 000300 000300 000
Simrishamns kommun700 0001 800 0001 800 000
TOTALT3 750 0004 150 0004 150 000
Tillväxtverket3 750 0004 150 0004 150 000
TOTAL FINANSIERING7 500 0008 300 0008 300 000

Pilotprojekt 3 år: 24 miljoner kronor

Hur får vi med Tillväxtverket?

Nationellt pilotprojekt!

  • Tillväxtverket ger pengar till utveckling.
  • Därför ska vi inkludera en besöksstrategi i vår ansökan om pengar till utveckling av en Masterplan för Österlen.
  • Tillväxtverket kommer att kräva att planen fastställs politiskt och att kommunen/erna åtar sig att göra dessa investeringar.
  • Utveckling av en Masterplan – inklusive besöksstrategi – är inte genomfört i Sverige tidigare. Därför måste ansökan var ett ett nationellt pilotprojekt.
  • Borgar för bästa möjlighet till finansiering från Tillväxtverket.
  • Det rimmar dessutom väl med vårt fokus: långsiktigt och hållbart.
  • För kontinuitet krävs att alla parter jobbar tillsammans. Branschen, kommunerna och näringslivet.
  • Lokala aktörer borgar för att vi bygger långsiktigt och hållbart. Kompetens och kunskap stannar kvar i bygden.

Vi ska arbeta hållbart. På riktigt.

Ekonomisk hållbarhet
Ökad marknadsföring ska ge bättre ekonomi och värna om arbetstillfällena.

Miljömässig hållbarhet
Vi initierar en masterplan för hållbar turismutveckling vid Stenshuvud Nationalpark och stränderna inkl en besöksstrategi (nytt i Sverige).

Social hållbarhet
Vi ska inte bara samla branschen, utan även övriga näringslivet och kommunerna, för att säkra att vi satsar hållbart och långsiktigt

Kulturell hållbarhet
En samlad satsning på kultur- och kulturevenemang är viktig för destinationen, besöksnåringen och lokalbefolkningen.

Tidsplan

Nr.AktivitetDatum
1Möte med Styrelseordf. Sparbanken Syd10-20 nov
2Möte styrelsen Simrishamns Köpmannaförening29 nov
3Stadgar ek. förening + samarbetsavtal österlen.se30 nov
4Möten nyckelpersoner bransch + näringsliv + kommunernov-dec
5Bildande Ekonomisk förening + undertecknande samarbetsavtal7 dec
6Möte Sparbanken Syds stiftelse13 dec
7Möte med VD Österlens Kraft14 dec
8Införsäljningsmaterial till kommersiella intressenter på plats20 dec
9Initialt möte med Politiker15 jan
10Initialt möte med Tillväxtverket15-30 jan
11Distribution införsäljningsverktyg intressenter01 feb
12Pressträff lansering07 feb
13Inbetalning från infrastruktur10 feb
14Informationsmöten intressenter15-29 feb
15Inbetalning intressenterfrån 15 feb
16Start vårkampanj Österlenfrån 15 feb

 

2 olika strategier. Samtidigt.

Strategi 1: Kortsiktigt

  1. Se på dagens bild = se på symptomen
  2. Klarlägga statusen – kartan – terrängen = inkludera definition av problem
  3. Förslag till lösningar = beskrivning av de samlade åtgärder som vi gör för att komma i rätt strategiskt spår

Strategi 2: Långsiktigt och BY THE BOOK

Mål: Beskrivning av vad vi vill uppnå de närmaste 5 åren

Roll: Beskrivning hur, och med vilka verktyg, vi ska arbeta för att uppnå definierad framtidsbild

Handlingsplan: Beskrivning av alla åtgärder som ska genomföras för att kunna agera i linje med vår definierade roll.

Med denna strategi förankrar vi underlaget för en Masterplan med besöksstrategi.

Steg 1 och 2

Steg 1
Stöd från stora aktörer som är med att skapa ramarna eller infrastrukturen för destinationsmarknadsföringen.

  • Fastighetsägarna
  • Sparbanken Syd
  • Österlens Kraft
  • Stora turistaktörer med signalvärde
  • Simrishamns- och Tomelilla kommun

Steg 2
Informella – fysiska – möten med Tillväxtverket

  • Presentera status, grovplanen och ambitionerna
  • Dokumentera/manifestera commitment
  • Dokumentera ambitionerna
  • ”What if” diskussionen

Steg 3 och 4

Steg 3
Informellt ställningstagande/klarsignal från politikerna

  • dokumentera/manifestera commitment.
  • dokumentera ambitionerna
  • referera ställningstagandet med Tillväxtverket
  • ringa in utformning och behandling av vår ansökan

Steg 4
Införsäljning till näringsaktörerna på Österlen

  • dokumentera ambitionerna och commitment från de stora aktörerna
  • få aktörerna att förstå att det är lönsamt att utveckla marknadsfunktion för Österlen.

Utmaningarna

  • Stora delar av branschen är inte professionella aktörer/livsstilaktörer
  • Många har aldrig betalt för någon form för marknadsföring annat än deltagaravgift i små nätverk
  • Handeln: tror att kunderna kommer med turisterna => låter övernattningssektorn ta marknadsuppgiften
  • Vis av erfarenhet från tidigare projekt kommer man ha en del snyltare, som menar att det är OK att andra betalar

Tillsammans med näringslivet, branschen och kommunerna

Vi tror att vi har näringslivet och Sparbanken Syd med oss och ska efter detta till kommunerna. Vi vill diskutera och främja en ansökan till Tillväxtverket. Ett nationellt pilotprojekt inklusive besöksstrategi för hållbar utveckling – där näringslivet, branschen och kommunerna står samlade bakom projektet.

Kontakt:

Destination Österlen AB – österlen.se
Christian Esbjörnsson, 070-874 82 60
christian@osterlen.se
Peter Carlsson, 070-843 25 11
info@peter.se

Österlens Besöks- och upplevelsenäring Ekonomisk Förening – ÖBEF
Klaas van Ommeren
0793-037590
klaas.ommeren@lunkaberg.se